Telefonrådgivning

Du kan kontakte Livsliniens telefonrådgivning, 70 201 201 alle årets dage fra kl. 11-04. 

Når du ringer

Når du ringer til Livslinien på 70 201 201, er du anonym. Rådgiveren præsenterer sig ved fornavn.

Nogle mennesker ringer til Livslinien én gang og oplever at det er nok. Andre har brug for at ringe til os flere gange gennem en svær periode i deres liv. Hvis du ringer til os flere gange, vil du komme til at tale med forskellige rådgivere.

En rådgivende samtale

Rådgiveren hjælper dig med at få sat ord på din problematik og med at give dig nogle konstruktive redskaber til, hvordan du kan håndtere den. Det kan være tanker om selvmord eller andre svære omstændigheder i dit liv. Har du svært ved at få fortalt, hvad der er årsagen til, at du har ringet eller er ked af det, hjælper rådgiveren dig ved at stille nogle spørgsmål.

Anonymitet

Livslinien værner om anonymiteten hos de mennesker, der henvender sig til vores rådgivning. Vi har ikke nummerviser og registrerer ikke dine personlige oplysninger. Der er dog situationer, hvor vi bliver nødt til at sætte andre hensyn højere. Hvis vi på telefonrådgivningen vurderer, at dine selvmordstanker er så alvorlige, at du ikke bør være alene, eller allerede har skadet dig selv, vil vi tilbyde dig, at forsøge at få sendt hjælp ud til dig. I sådanne situationer vil vi derfor bede om dit navn og hvor du befinder dig.

Viderehenvisning eller behandling

Livslinien yder rådgivning og ikke behandling. Hvis du har så alvorlige selvmordstanker, at rådgivning ikke er tilstrækkeligt eller andre problematikker, der er behandlingskrævende, vil vi tale med dig om, hvilke andre tilbud der bedst muligt kan hjælpe dig i den situation, du er i.