Ofte stillede spørgsmål

Jeg har svært ved det dér 'føle, anerkende, rumme' sprog - kan jeg få noget ud af at kontakte Livslinien'?

I Rådgivningen tilstræber vi at kunne tale om svære emner på en måde og i et sprog, som fungerer for den enkelte opkalder, så du får den rette hjælp og rådgivning på en måde, som du kan forholde dig til.

'Jeg er under 18 - får mine forældre eller værger besked'?

Opkald til Livslinien er 100 procent anonyme, så dine forældre/værger vil ikke få besked, med mindre det er efter aftale med dig.

'Hvad kan jeg ringe til Livslinien angående'?

Du kan kontakte Livslinien, hvis du er selvmordstruet eller har en anden svær problematik, som du har brug for rådgivning til, eller som du kan have svært ved at fortælle til andre. Livsliniens telefonrådgivning er også for pårørende og efterladte til selvmord.

'Hvad sker der, hvis telefonen ikke bliver taget, når jeg ringer? Er det så fordi, der ikke er nogen på vagt'?

Der er telefonrådgivere på vagt alle årets dage. Men der kan til tider være travlt på rådgivningen, hvorfor du muligvis ikke kommer igennem, første gang du ringer. I så fald opfordres du til at ringe igen senere, indtil du kommer igennem.

'Burde jeg ikke tale med min familie eller mine venner i stedet'?

Nogle gange kan man have en problematik, som kan være svær at tale med sin familie eller andre bekendte om. I det tilfælde kan det være nemmere at tale med en udenforstående, som kan have et andet indblik i lige netop din problematik. Ydermere er du anonym, hvilket kan gøre det lettere at tale om svære emner.

'Er Livslinien en religiøs organisation'?

Livslinien er ikke en religiøs organisation. Vores rådgivere tager ikke aktivt stilling til religiøse, politiske eller filosofiske spørgsmål i samtaler med dem der kontakter os.

'Hvor meget koster det at ringe til Livslinien'?

Det koster almindelig telefontakst at kontakte Livslinien.

Er der mange, der kontakter til Livslinien?

Siden 2001 har Livsliniens rådgivning oplevet mere end en tredobling i antallet af henvendelser.

I 2001 var der 3642, der ringede til Livsliniens Telefonrådgivning. I 2016 besvarede vi mere end 17.000 henvendelser på 70 201 201, skrivdet.dk og chatten. I praksis betyder det, at vi besvarer mere end 46 henvendelser om dagen eller mere end 320 om ugen.